Kanelbullar

Nu har jag mumsat på en ljummen kanelbulle med mjölk. Riktigt gottigt! Här kommer receptet om ni vill ha det. Ni har säkert hemma men bara för att jag ska ha något att göra så kan jag ju lika gärna lägga ut det ;)

32 stycken

100 g smör
5 dl
1 paket jäst (50 g)
1 dl socker
2 tsk stött kardemumma
½ tsk salt

Fyllning:
150 g smör
1 dl socker
2 msk kanel

Pensling:
1 ägg
Pärlsocker

1. Smält smöret i kastrullen på svag värme. Lägg samtidigt smör till fyllningen i en skål så att det är lagom mjukt när det ska användas. Häll mjölken i det smälta smöret och värm tills det blir fingervarmt.
2. Smula jästen med fingrarna i bunken. Häll i en skvätt mjölkblandning och rör ut jästen i den. Häll i resten av mjölken, socker, salt och kardemumma. Rör om.
3. Häll i 12 dl mjöl och rör om ordentligt, fortsätt sedan att hälla i lite mjöl i taget och arbeta degen ordentligt mellan varven med träskeden eller händerna, tills degen är blank och fast. (Jag använde köksassistent, det är lättare.) Lägg på en bakduk och låt degen jäsa i 30 minuter.
4. Blanda under tiden ner sockret och kanel i det rumsvarma smöret och rör om till en smet som är jämn och mjuk nog att breda ut på bulldegen.
5. Strö en näve mjöl över bakbordet och tippa ut degen. Knåda den lite lätt och dela degen i två bitar med en kniv eller degskrapa.
6. Kavla ut en deghalva i taget till en stor avlång kaka som är ungefär en centimeter tjock. Bred ut hälften av kanelsmöret på degkakan. Se till att fyllningen blir jämnt fördelad över hela kakan. Rulla ihop kakan från ena långsidan. Skär rullen mitt itu med en vass kniv eller med ett bestämt tryck med degskrapan. Gör sedan 8 bitar av varje halva. Lägg bullarna glest med snittytan uppåt på en av plåtarna. Lägg över en bakduk och fortsätt med den andra deghalvan. Sätt ugnen på 225 grader. Låt sedan bullarna jäsa i 30 minuter.
7. Knäck ägget till penslingen i kroppen och vispa ihop ordentligt med en gaffel. Pensla varje bulle så att den blir blank, och strö lite pårlsocker på toppen.
8. Sätt in en i taget i mitten av ugnen i 8 minuter, passa hela tiden så att bullarna inte blir brända.
9. Låt bullarna svalna under en bakduk.





Smaklig fika!
2010-10-04 @ 20:51:36 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: Chitra

Så där bulliga får jag dem aldrig! Stackars mig...

2010-10-04 @ 20:57:20
URL: http://chitras.blogg.se/
Postat av: elisa

mmmm gott! du är så duktig mysis! <3

2010-10-05 @ 19:30:25
URL: http://elysande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0