Morotskaka

I onsdags fick jag en "beställning" av Chitras mamma Lotta på två kakor. Jag hade aldrig gjort morotskaka förut och visste att de var gott så jag tänkte att jag kunde göra ett försök. Jag smakade aldrig själv men responsen blev väldigt bra, vad jag hörde. Så jag tänkte att jag kunde dela med mig av detta enkla recept till er som vill försöka!


16 bitar

Ingredienser:
2 ägg
175 g farinsocker eller mörkt muscovadosocker
2 dl solrosolja
200 g grovt rivna morötter
225 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk mald kanel
1 tsk nyriven muskot
115 g grovt hackade valnötter

Glasyr:
115 g mager (ca 17%) cream cheese
4 msk rumsvarmt smör
85 g florsocker
1 tsk rivet citronskal
1 tsk rivet apelsinskal

1. Vispa upp äggen i en skål och tillsätt socker och olja. Rör om noga.
Tillsätt rivna morötter och sikta ner mjöl, bikarbonat och kryddor. Rör om och tillsätt valnötter. Rör om allting noga.
2. Smöra en kakform och klä den med bakplåtspapper. Bred ut smeten i den och grädda kakan mitt i ugnen i 190° värme i 40-50 minuter eller tills kakan har höjt sig och börjat släppa från kanterna. Ta ut den och låt den svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på ett bakgaller och låt den kallna.
3. Vispa ihop alla ingredienserna till glasyren i en skål och fortsätt vispa i 2-3 minuter tills glasyren är riktigt slät.
4. Bred glasyren över den kalla kakan, släta till den med en gaffel och låt den stelna lite innan du skär upp kakan i 16 bitar. Kakan kan förvaras svalt i en burk med tätsittande lock i upp till 1 vecka; den blir ännu godare när den får ligga till sig lite.


2011-04-08 @ 16:42:00 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0