Chokladcupcakes med vit chokladfrosting

Detta receptet hittade jag på Malins blogg. Hon har en jättefin matblogg med fina bilder och recept. Jag tycker absolut att ni ska in och titta. Klicka HÄR för att komma till hennes blogg.

Chokladcupcakes
12 st

Ingredienser:
3 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil eller turkisk yoghurt
2 msk kallt kaffe
3 ½ dl mjöl
2 tsk kakao
1 nypa salt
100 g 70% choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smällt smöret, häll i gräddfilen/yoghurten och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål och sikta ner det i smeten. Blanda försiktigt.
5. Hacka chokladen och smält över vattenbad. Blanda ner i smeten.
6. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till ⅔ med smet.
7. Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter. Låt svalna.

Vit chokladfrosting

Ingredienser:
100 g vit choklad
150 g smör
150 g cream cheese
ca 250 g florsocker

1. Smält choklad i ett vattenbad och låt den svalna lite.
2. Vispa upp smöret med en elvisp och tillsätt den avsvalnade chokladen.
3. Tillsätt cream cheese och florsocker och vispa frostingen riktigt krämigt.
4. Spritsa frostingen på cupcakesen och dekorera så fint du kan!

Smaklig fika!
2011-10-08 @ 21:45:53 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej My,

Vad glad jag blir att du gillar min blogg. Jag är en flitig läsare av din också ska du veta!



Kram Malin

2011-10-09 @ 14:12:03
URL: http://malinsdiner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0