CITRONMACARONS MED HALLONFYLLNING

 
 
 
 
Idag har jag testat att baka macarons för andra gången. Macarons är väldigt svåra att göra och det gäller att man har vägt upp alla ingredienserna exakt och att man varken vispar marängen för lite eller för länge. Jag har sökt runt lite på nätet idag och hittat en jättebra guide om man ska eller har bakat macarons. Klicka HÄR för att komma till sidan. 
 
Receptet till marängen har jag hittat HÄR. Och fyllningen HÄR
 
Istället för päronessens så använde jag citronarom och färgade även med röd karamellfärg. 
 
Ingredienser:
100 g mandelmjöl
100-110 g äggvitor (ca 3 äggvitor)
4 msk strösocker
200 g florsocker
 

1. Sikta mjölet så inga klumpar finns, och sikta även florsockret och tillsätt det tillsammans med mandelmjölet och rör om.
2. Lägg äggvitorna i en skål och vispa tills det börjar skumma, då är det dags att tillsätta socker, 1 msk i taget. Fortsätt att vispa tills marängen är tjock och glansig. (Det ska gå att vända skålen upp och ned utan att det droppar.)
3. Häll försiktigt mandelblandningen i marängen och rör försiktigt med en slickepott. 
5. Tillsätt valfri essens och pastafärg eller pulverfärg och rör försiktigt. 
6. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar, inte större än en femkrona, på bakplåtspapper och låt dem vila i 60 minuter. 
7. Sätt på ugnen ca 20 minuter innan de ska in, på 150 grader och gräddtid är ca 15 minuter, beror på vilken ugn du har. Glöm inte att titta på dem efter 10 minuter. Jag hade mina inne i 12 minuter. 
8. Sedan är det bara att fylla dessa underbara med valfri fyllning och njut!
 
 
Hallonsmörkräm
Ingredienser:
50 g smör (rumstempererat)
0,75 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 äggula
2 msk hallonsylt
Eventuellt lite röd/rosa hushållsfärg (annars blir smörkrämen lätt lite grå i färgen)

1. Ställ fram alla kylda ingredienser så att de blir rumstempererade (smör, ägg, sylt). 
2. Mixa ihop allt utom sylten med en elvisp tills att du har en jämn och lem smörkräm. Blanda till sist ner sylten och avsluta eventuellt med lite hushållsfärg. 
 
2012-08-26 @ 21:44:18 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0