APELSIN- OCH CHOKLADFUDGE

Till julmarknaden gjorde jag fudge, ett godis som jag verkligen älskar att smaska på nu till jul. Jag älskar kombinationen apelsin och choklad så då kunde jag inte motstå att testa detta receptet som jag hittade på en ny favoritblogg. Klicka HÄR för att komma till bloggen.
 
ca 30 bitar
 
Ingredienser:
2 ¼ dl strösocker
2 ¼ dl vispgrädde
1 ½ dl ljus sirap
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
50 g smör eller margarin
150 g mörk choklad
1 msk pressad apelsin
1 msk rivet apelsinskal
 
1. Blanda socker, vaniljsocker, grädde, sirap, kakao och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och koka utan lock i 15-20 minuter tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 125°C. Tiden varierar beroende på hur stor kastrull man har. Rör om lite då och då.
2. Under tiden som fudgen kokar så passa på att hacka chokladen och ta fram rätt mängd smör/margarin. Tvätta apelsinen mycket noga och riv skal på ett rivjärn.
3. När temperaturen når 125°C, ta kastrullen från värmen. Rör ner smöret, den hackade chokladen, rivet apelsinskal och pressa i lite saft från apelsinen. Rör försiktigt tills allt är blandat och chokladen har smält.
4. Häll smeten i en form, ca 15x20 cm som du klätt med bakplåtspapper, det blir enklare att få upp den sedan då du bara behöver lyfta i pappret. Låt svalna en stund och sätt in i kylen. Skär fudgen i bitar innan den stelnat helt. Förvara svalt, helst i kylen.
 
 
Hann inte ta någon ordentlig bild så det blir en halvtaskig från påsen, när jag packat godiset.

2012-12-05 @ 20:39:42 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0