LIMECHEESECAKE MED JORDGUBBSTOPPING

Nu har jag inte bloggat på ett tag då jag inte har haft något att skriva om men så kom jag på att jag har ju faktiskt ett nytt recept att lägga ut. I helgen bakade jag nämligen en cheesecake och jag måste erkänna att det var första gången. Det gick väldigt bra och det var enkelt. Det enda var att om ni gör denna kakan så får ni tänka på att toppingen tar längre tid för att stelna. Inte alls 2 timmar som det står i receptet.
Receptet hittade jag på Arlas hemsida.

8-10 portioner

Ingredienser:
10 Digestivekex Fullkorn
75 g smör

Fyllning:
500 g kvarg
2 dl créme fraiche
3 ägg
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
Finrivet skal av 1 lime

Topping:
1 ½ gelatinblad
250 g frysta jordgubbar
1 dl vatten
4 msk strösocker
Pressad saft av 1 lime

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 minuter.
3. Vispa ihop kvarg, créme fraiche och ägg till en jämn smet. Tillsätt socker, vaniljsocker och limeskal.
4. Häll smeten i formen och grädda ytterligare 35-40 minuter. Låt kakan kallna.
5. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Sjud jordgubbar, vatten, socker och limesaft i ca 5 minuter i en liten kastrull.
6. Sila från jordgubbarna och häll tillbaka spadet i kastrullen. Lyft upp gelatinet ur vattnet och smält gelatinet i det varma spadet under under omrörning. Låt spadet svalna innan den försiktigt hälls över kakan.
7. Ställ i kylen minst 2 timmar innan servering.
2012-01-19 @ 18:53:48 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0