CHOKLADCUPCAKES MED HALLONTOPPING

 
 
 
Jag har faktiskt ett recept som jag har glömt att lägga ut. Och det är ett recept på cupcakes som jag gjorde till fika på midsommarafton, som vi firade hos moster. Något som jag har lärt mig angående cupcakes är att man inte ska göra för stora för det blir lätt för mycket. Dessa blev lite för mastiga så det kan ni ju tänka på ifall ni gör dem. Man kan göra de i minicupcakestorlek. Receptet hittade jag i Icas tidning Buffé nr 6-7.
 
ca 12 st
Ingredienser:
175 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl (90 g)
1 dl kakao (45 g)
1 tsk bakpulver
150 g hallon, färska eller frysta och tinade

Hallontopping
50 g hallon, färska eller frysta och tinade (ca 1 dl)
300 g färskost av philadelphiatyp
¾ dl florsocker
1 dl vispgrädde


1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i mindre bitar och smält på svag värme tillsammans med smöret. Rör till en jämn smet. Ta från värmen och låt svalna något.
3. Vispa upp äggen med sockret.
4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Blanda ner i chokladsmeten och rör till en jämn massa.
5. Fördela smeten i muffinsformar (gärna ställda i en muffinsplåt). Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 minuter. Låt svalna.
6. Gröp ur lite av inkråmet ur varje cupcake. Smula sönder det grovt i en bunke. Mosa hallonen och blanda med inkråmet. Fyll varje cupcake med hallonröra.
7. Hallontopping: Mixa hallonen fint med stavmixer eller i en matberedare. Passera ev genom en sil för att få den helt slät.
8. Vispa samman hallonpuré, färskost och florsocker i en bunke, gärna med elvisp. Tillsätt grädde lite i taget. Fortsätt vispa till en fluffig topping.
9. Spritsa eller klicka toppingen på muffinsen. Garnera med färska bär.
 
 
2012-07-05 @ 18:13:13 Sommarlov 2012 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0