FRUKOSTFRALLOR

Fick en plötslig energi igår kväll och bestämde mig för att baka frallor till frukost idag. Något som är väldigt smidigt när man vill ha färsk bröd på morgonen men inte orkar att gå upp så tidigt för att sätta deg osv. är att göra kalljästa frallor. Då gör man frallorna på kvällen innan man ska ha dem och låter dem stå och jäsa i kylen över natten, så är det bara att skjutsa in dem i ugnen direkt från kylen när man går upp på morgonen. Jättesmidigt!
Receptet har jag hittat på den HÄR bloggen.
 
ca 20-24 st
Ingredienser:
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
2 msk olja (jag tog rapsolja)
1 dl mjölk
ca 6 dl dinkelsikt
ca 6 dl vetemjöl
 
Lite mjölk till pensling
Sesamfrön och/eller vallmofrön
 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten, salt och olja och rör ut jästen med det. Tillsätt mjölken.
 
Blanda ner dinkelsikt och det mesta av vetemjölet, men spara lite till utbakningen. Ta upp och arbeta degen lätt.
 
Dela upp degen i bitar och forma till den form och storlek du vill ha. (Jag valde att göra vanliga, runda frallor medan det i orginalreceptet står att man ska använda ett pepparkaksmått i form av ett hjärta.)
 
Låt bullarna jäsa i kylen under natten på en plåt eller en bricka med bakplåtspapper.
 
Nästa dag på morgonen
Sätt ugnen på 250 grader. Ta ut bullarna ur kylen. Pensla dem med lite mjölk och strö över frön.
 
Grädda bröden mitt i ugnen i ca 10-12 min.
 
2012-11-25 @ 13:03:47 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: lena

Supergoda frallor som vi fick smaka i eftermiddag
mittemmelan vår kransbindning.Tack!
Mormor.

2012-11-25 @ 19:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0