RASPBERRY SWIRL CHEESECAKE CUPCAKES

 
 
Hittade dessa coola cupcakes på en jättefin bakblogg, jag var bara tvungen att testa att baka dem. De blev otroligt goda och de blir riktigt fina med marmoreringen. Jag har översatt receptet så måtten är inte exakta. Men det funkade bra för mig. Om ni vill kolla på orginalreceptet så klicka HÄR.
 
 
32 stycken

Till botten:
4,2 dl smulade digestivekex
4 msk osaltat smör, smält
3 msk socker
 
Till hallonvirvel:
170 g hallon
2 msk socker
 
Till fyllningen:
900 g färskost, t.ex. philadelphiaost, rumstempererad
4,2 dl socker
En nypa salt
1 tsk vaniljextrakt (jag hade inte det så jag tog vaniljsocker istället)
4 stora ägg, rumstempererade
 

Sätt ugnen på ca 160°C. Sätt i muffinsformar i muffinsplåtar. 
Blanda smulade digestivekex, smält smör och socker i en liten skål. Rör med en gaffel tills allt har blandats och de torra ingredienserna är fuktiga. 
Lägg en matsked av blandingen i botten av varje muffinsform. (Ett bra tips är att använda ett vanligt dricksglas att trycka till med så att det blir ett jämnt lager.)
Baka av i ungefär 5 minuter tills botten precis har stelnat. Sätt på galler för att svalna.
 
För att göra hallonpurén, blanda hallon och socker i en mixer eller matberedare. Mixa tills purén är helt slät, sila sen genom en sil för att få bort fröna.
 
För att göra cheesecakefyllningen, vispa färskosten på medelhastighet med elvisp tills det är fluffigt. Vispa i sockret tills det är slätt. Blanda i salt och vaniljextrakt. Blanda i ett ägg i taget, vispa ordentligt efter varje tillägg.
 
Lägg i 3 (jag fick bara plats med 2) matskedar av fyllningen över botten i muffinsformarna. Klicka ut hallonpurén i fyllningen. Använd en tandpetare eller liknande för att göra en virvel av purén i fyllningen så att det blir en fin marmorering.
 

 
Baka tills fyllningen har stelnat till, cirka 22 minuter. Rotera plåten halvvägs genom gräddningen. (De kommer att höjas ordentligt i ugnen men de sjunker ihop när de kommer ut ur ugnen.)
Flytta till ett galler för att svalna till rumstemperatur. Sätt i kylen och låt stå där i minst 4 timmar innan servering.
Jag lät cupcakesen stå kvar i muffinsplåten då jag hade bråttom när jag satte in dem i kylskåpet. Kan tänka mig att detta gjorde att mina cupcakes blev som de blev. De sjönk ihop väldigt mycket och jag tror inte att de hade gjort det ifall jag hade låtit de stå för sig själva. Så ta helst ut dem ur muffinsplåten om ni vill ha en fin form på dem.
 
 

2012-11-05 @ 19:10:28 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: Jennie

Dom var riktigt smarriga!!!! Perfekt storlek också... Fick ju smaka hos mormor och morfar, det var riktigt gulligt av dig eftersom vi missade fikan hos dig!!!

Kram moster

Svar: Vad bra att ni tyckte om dem! Ja, jag tänkte att de var så himla goda så jag var ju bara tvungen att dela med mig ;)
Kram
My Boketun

2012-11-05 @ 19:47:10
URL: http://franlagenhettillhus.blogspot.com
Postat av: Stephanie

Mmmmm, de ser sjukt smarriga ut :D mvh Stephanie @ http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin

2012-11-06 @ 22:07:40
URL: http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0