BLÅBÄRSTÅRTA

Idag fyllde min fina morfar år och jag hade fått i uppdrag att baka en tårta. Morfars favorit är blåbär så då fick det bli det. Jag testade på ett nytt recept på tårtbotten från Malins fina blogg, ta en titt! Det var det bästa receptet på tårtbotten som jag har testat hittills, därför tänker jag köra på det hädanefter.
 
 
Tårtbotten
Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
½ tsk vaniljpulver
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Smörj och mjöla en form.
Vispa ägg, vaniljpulver och socker riktigt vitt och posigt med elvisp. (I skolan har jag fått lära mig att om du sticker ner fingret i smeten och håller upp det i luften och den är så fast så att det inte droppar så är den färdigvispad).
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver noga. Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Överarbeta inte smeten.
Bred ut smeten i formen. Sätt in kakan i 200 grader varm ugn, sänk genast temperaturen till 175 grader och baka av i cirka 30 minuter. Känn i mitten med en sticka om kakan är fast.
Låt svalna på galler under bakduk.
 
 
 
 
I det understa lagret hade jag en blåbärsmousse som jag hittade på den HÄR bloggen.
 
Blåbärsmousse
Ingredienser:
200 g blåbär
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
100 g färskost
2 dl vispgrädde
 
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Mixa blåbären och värm upp en del av denna på en platta, ta bort från platten och smält gelatinet där i och blanda om noga.
Blanda under tiden ner resten (förutom grädde) av ingredienserna i den andra delen av blåbärspurén och häll sedan i gelatinet. Vispa upp grädden, fluffigt och vänd försiktigt ner i blåbärspurén.
Låt stå svalt i kylskåp ett par timmar innan användning.
 
 
 
 
 
I det övre lagret hade jag hemmagjord vaniljkräm från Jan Hedhs bok "Tårtor". Klicka HÄR för att komma till det inlägget som jag skrev receptet i. Jag la även färska hallon på vaniljkrämen som en liten "överraskning".
 
Tårtan blev väldigt uppskattad och den blev mycket god. Jag måste säga att inget är bättre än hemmagjord vaniljkräm, gjord från grunden!
 
 
2012-10-21 @ 21:43:44 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: Sixten

Jag och pappa tyckte tårtan va super god. Åt två bitar :))

Svar: Haha, vad bra! Då får jag göra den fler gånger. Hälsa pappa ;)
My Boketun

2012-10-21 @ 22:52:30
Postat av: lena

Supergod tårta.
Hade symöte idag så dom fick smaka på rester.
Gott,gott.
My! GÖR EN FOLDER OM DINA TÅRTOR!!!!!!!
Storkramar från Mormor. Tjat,tjat,tjat......
Men.... Du måste visa Dej när Du är så duktig på att baka.Jag vill ha en folder till Älvgårtden !!!!

2012-10-23 @ 23:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0