MINISEMLOR

Den 12 februari är det fettisdagen, då det är den officiella dagen för oss att smälla i oss en massa goda semlor. Det finns ju hur massor med olika sorters semlor men personligen tycker jag att de traditionella är godast. Sen är det kul att testa andra varianter, men jag kör gärna på bullar med mandelfyllning och vispgrädde.
 
Förra året bakade jag semlor vid den här tiden med recept från Arla. Om ni klickar här så kommer ni till det receptet.
I år testade jag ett recept på minisemlor från tidningen Hembakat
 
Degen verkade lite kladdig innan jäsning men var en av de enklaste degarna jag har jobbat med när man skulle slå upp bullarna. De blev också väldigt goda och detta blir nog receptet jag gör semlor på tills jag hittar något nytt.
 
ca 30-40 st (Jag gjorde 20 st så blev de lite mitt emellan, perfekt storlek.)
 
Ingredienser:
75 g smör
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
¾ dl strösocker
1 krm salt
1 ägg
½ msk mald kardemumma
1 ½ tsk bakpulver
7-8 dl vetemjöl
 
1 ägg till pensling
 
1. Smält smöret. Häll i mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Finfördela jästen i en bunke och lös upp den med degspadet.
2. Tillsätt socker, salt ägg och kardemumma, bakpulver och mjöl, lite i taget. Arbeta ihop allt till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i 40 minuter.
3. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och formar 30-40 bullar (ca 45 g deg/bulle). lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Pensla bullarna med ägg och grädda dem mitt i ugnen i 8-10 minuter.
 
 
 
Tillsammans med bulldegen så fanns även ett recept på fyllning och jag tänkte att jag kunde även dela med mig av det trots att jag inte har testat det. När jag fyller mina semlor så gröper jag ur bullen efter att ha skurit lock på den. Sen blandar jag kråmet med mandelmassa och en liten skvätt ovispad grädde, bara så det går ihop. Det är superenkelt och smakar helt okej. Det är ju ingen smaksensation men har man lite bråttom så funkar det alldeles utmärkt.
 
Här kommer i alla fall receptet på en mandelfyllning med vanilj. Tänk på att recpetet nedan är på fyllning till alla bullarna.
 
Ingredienser:
150 g riven mandelmassa
ca 1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
1 tsk vaniljpulver eller ½ vaniljstång

Blanda ihop ingredienser till en krämig fyllning och fyll bullarna!
 
 
2013-02-04 @ 20:27:00 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0