TRIPLE CHOCOLATE PANNACOTTA

Till nyårsafton stod jag för efterätten och testade då att göra en variation på en lite lyxigare pannacotta. En pannacotta med tre lager i olika chokladsorter; mörk, ljus och vit. Det tar lite längre tid än en vanlig pannacotta eftersom att den ska stelna mellan varje lager. Men resultatet var värt det!
Receptet hittade jag här.
 
 
 
2 portioner
Ingredienser:
3 dl vispgrädde
1,5 gelatinblad
1 msk vaniljsocker
20 g vit choklad
20 g mjölkchoklad/ljus blockchoklad
20 g mörk choklad

1. Lägg ett halvt gelatinblad i kallt vatten.
2. Värm 1 dl vispgrädde. Smält ner en av chokladsorterna (börja med den du vill ha i botten) och rör ner vaniljsockret.
3. Smält ner det halva gelatinbladet i den varma chokladblandningen.
4. Dela upp chokladblandningen i två portionsglas.
5. Låt stelna i kylskåpet i cirka 1-2 timmar.
6. Upprepa steg 1-5 med de övriga chokladsorterna.
 
Som topping kan man välja nästan vad som helst att ha. På den bloggen där jag hittade receptet hade hon spritsat en gräddrosett och siktat kakaopulver över medan jag valde att bara ta en physalis då det inte fanns några färska hallon i affären, vilket jag hellre hade velat ha. Så valet är ditt!
 
 
2013-01-04 @ 12:04:47 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0