Hej!

Har nu kommit hem efter en fyra timmars rep i Black boxen i Falkhallen. Vi fixade med ljud och kostym idag och imorgon blir det ljus och sminkning. Nu sitter jag framför tv:n bredvid mamma när hon tittar på någon ny kriminalserie som heter Kommissarie Anna Travis. Ganska spännande, men ibland lite äckligt. Men jag kan inte låta bli att titta för det är sååå spännande. Jag och Ida var lite flummiga när vi stod och väntade på bussen. Väldigt kul!

Mamma bakade några kakor igår som var himmelskt goda. Jag rekommenderar verkligen detta och jag lägger ut recept här nedan:

Pudrade citronrutor

Ca 20 st

Deg:
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g rumsvarmt smör (eller margarin)

Ovanpå:
3 medelstora ägg
2 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
rivet skal av 1 stor citron
5 msk pressad citronsaft
florsocker att sikta över

Gör gärna bottendegen i matberedaren. Mät upp den första mängden mjöl och socker tillsammans med vaniljsocker i apparatens skål (eller en annan skål).
Lägg i smöret i klockar och arbeta snabbt ihop degen..
PLatta med mjölade fingrar ut den i en fyrkantig form med löstagbar botten, ca 20 x 25 cm stor.
Grädda mitt i ugnen i ca 200 graders ugnsvärme i ca 15 min.
Vispa under tiden ägg och socker riktigt rejält poröst.
Tillsätt lite vetemjöl, pressad citronsaft + rivet skal.
Häll smeten i den förgräddade formen och grädda i ytterligare 8-10 min.
Pudra rätt mycket florsocker (en tesil går bra att använda) över den nygräddade varma kakan och låt den sen kallna.
Lyft upp kakan ur sin form och skär rutor, ca 4 x 4 cm stora.
Resultatet blir verkligt goda "bakelser" som dessutom går alldeles ovanligt lätt att göra.
Till fest kan bakelserna serveras på portitionstallrikar med t.ex. ett par skivade bär.

Jag rekommendera er verkligen att testa och om ni gör det så får ni gärna kommentera sen och skriva hur det gick och hur resultatet blev! :D

Lite flumbilder som jag tog innan, hade inget att göra...



Buddha hittade en plats han kunde ligga på han också...

Dagens låt:

Ocean Avenue - Yellowcard


2010-05-10 @ 22:00:02 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Jennie

MMmmm...dom är riktigt mumsiga! Har jag också bakat ett par gånger så kan instämma att man bör baka dom nån gång... Kanske finns några kvar när jag kommer förbi i helgen så man får smaka?? ;)



Ha en bra dag Mysan, kram Jennie

2010-05-12 @ 07:27:39
URL: http://franlagenhettillhus.blogspot.com
Postat av: Chitra

My!! Jag bakar din pudrade citronrutor nu! Kalla mig duktig! :)

2010-05-13 @ 12:03:43
URL: http://chitras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0