2-ÅRSTÅRTA

Igår fyllde då min söte lille kusin 2 år och jag fick i uppdrag av moster att göra tårtan. Hon ville att det skulle vara en vit tårta med ballonger och texten "Sixten 2 år" på. Det var kul att göra denna tårtan för jag fick testa nya grejer som sugarpaste och att skriva med en ätbar penna.
 
I det nedersta lagret hade jag en jättegod limemousse som jag hittade HÄR och i det översta hade jag mosade jordgubbar och vaniljkräm.
 
 
Limemousse
2 tårtor
Ingredienser:
4 dl vispgrädde
2 dl cremé fraiche
2 dl matlagningsyoghurt
1 ½ dl socker
2 tsk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter
6-7 gelatinblad

1. Blötlägg gelatinet som förpackningen avser.
2. Vispa grädden lätt.
3. Vispa cremé fraiche, matlagningsyoghurt och socker med elvisp tills allt socker löst sig.
4. Smält gelatinet i limesaften i en kastrull.
5. Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden.
6. Låt stå och stelna i kylskåp i ca 1-2 timmar.
 
Jag har täckt tårtan med vit marsipan och även molnet är vit marsipan. Ballongerna är gjorda av sugarpaste och jag har skrivit med en ätbar penna. Jag måste säga att jag är nöjd!
 
2012-06-29 @ 21:56:00 Sommarlov 2012 Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0