ISAD MELONSOPPA

Nu är det dags för lite recept att läggas ut här på bloggen då jag inte har orkat ta tag i det tidigare. Troligen kommer det bli närmare ett recept per dag de kommande dagarna, hoppas att det går bra. Ska såklart försöka visa lite vad jag hittar på under dagarna också.
 
Första receptet är en kall melonsoppa som gjordes i Halv åtta hos mig. Jag har länge velat testa melonsoppa och när jag såg det på tv så var jag bara tvungen att göra den. Den blev väldigt god och jag kan tänka mig att den passar utmärkt under sommaren som en frisk och svalkande efterrätt.
 
4 portioner
 
Ingredienser:
1 kg mogen honungsmelon
1 dl vatten
1 dl socker
1 msk pressad citron
Citronmeliss
Färska bär

1. Dela och kärna ur melonen, skeda sedan upp den och lägg fruktköttet i en matberedare eller använd en stavmixer för att mixa till en slät smet. Slå citronsaften över och rör om väl.
 
2. Koka samman vatten och strösocker i 5 minuter till en sockerlag. Låt svalna och blanda sedan melonköttet med sockerlagen till en behaglig soppkonsistens.
 
3. Ställ in i frysen ca 2 timmar, rör om ordentligt efter 1 timme. Skeda upp i cocktailglas, dekorera med citronmeliss och färska bär.
 
2013-04-03 @ 10:12:52 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0