MARÄNGBAKELSE MED LIMEKRÄM OCH FRUKT

 
 
Den här goda efterätten bjöd jag på påskafton när Jennie med familj var hemma hos oss. Den var riktigt god men ganska mäktig. I receptet, som jag har hittat på Icas hemsida, står det att de räcker till 6 portioner men jag gjorde 7 och tycker ändå att de var ganska stora för en person. Därför skulle jag vilja säga att de är för 8-10 personer, beroende på hur stora man vill ha dem.
 
Ingredienser:
4 ägg
1 burk sötad, kondenserad mjölk ( á ca 400 g)
1 dl färskpressad limejuice (1 dl motsvarar saften från ca 4 st lime)
75 g mörk choklad (ca 70%)
1 tsk ättiksprit (12%)
1 krm salt
2 ½ dl socker
1 msk majsstärkelse
3 dl färsk mango eller ananas i bitar
2 dl frysta/färska hallon
 
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Separera gulor och vitor i varsin bunke.
3. Rör ihop, vispa inte, äggulor, kondenserad mjölk och limejuice i en bunke. Ställ i kylen i minst 4 timmar.
4. Smält chokladen i ett vattenbad. Ta från värmen, rör om och låt svalna något. 
5. Vispa äggvitor och salt med elvisp till ett vitt, hårt skum. Tillsätt sockret i omgångar under fortsatt vispning till det blivit en fast och glansig marängsmet. Det ska bli topppar av smeten när man lyfter vispen.
6. Tillsätt ättikan och sikta i majsstärkelsen. Vänd försiktigt ner detta i smeten.
7. Klicka ut hälften av smeten till 6 maränger (eller hur många och stora man nu vill ha) på en bakpappersklädd plåt. Ringla ca ½ tsk smält choklad i en cirkel på varje. Använd en liten sked och dra ut/mönstra chokladen. Fördela resten av marängsmeten ovanpå. Upprepa proceduren.
8. Ställ in mitt i ugnen. Sänk värmen till 110°C efter 5 minuter. Tillaga ytterligare 45 minuter.
9. Ta ut marängerna. Tryck till i mitten så att det blir en liten grop för fyllningen. Låt svalna helt.
10. Fyll med limekrämen. Toppa med frukt och bär, hyvlad choklad och mynta. Pudra eventuellt marängerna med florsocker.
 
Jag glömde dock alla dekoreringar men ungefär såhär...
2013-04-13 @ 12:49:50 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0