HEMMAGJORD VANILJEXTRAKT

Jag har länge velat testa att göra eget vaniljextrakt då jag har hört att det är mycket godare än vanligt vaniljsocker. Ett recept på detta hittade jag i min fina tårtbok av Lomelino och då var jag bara tvungen att göra det. Dessutom är det väldigt enkelt att göra, nackdelen är dock att det ska stå hela 2 månader innan man kan använda det. Men väntar man på nåt...
 
"Extraktet, som mörknar med tiden, håller i flera år. Det går bra att fylla på med vodka och vaniljstänger allteftersom du använder det."
 
2 ½ dl vodka
2 vaniljstänger

1. Skär ett snitt i vaniljstängerna på längden så att de öppnar sig.
2. Lägg de i en flaska eller glasburk och häll på vodka. Stäng flaskan/burken och skaka om ordentligt.
3. Låt flaskan stå mörkt och svalt i minst 2 månader. Skaka den då och då.
 
 
 
Jag köpte denna flaska på loppis, tyvärr fick inte all vodka plats men jag körde på det ändå.
Jag lägger upp resultatet om 2 månader, när det är färdigt. Och såklart ska jag skriva hur det smakade i bakverk, tänker mig att det kommer bli helt underbart!
2013-08-29 @ 20:13:18 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0