FRASVÅFFLOR

Idag är det ju våffeldagen och då bara måste man ju äta våfflor, enligt mig. Antar att vi i min familj har vart lata förr och därför kört på pulvervåfflor. Men i år försökte jag mig på att göra egen smet och testade då ett recept härifrån. Mycket goda och frasiga våfflor blev det av denna smet!
 
ca 5 st
 
Ingredienser:
2,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 tsk äkta vaniljsocker
2 dl kallt mineralvatten
2 dl vispgrädde
2 msk smält smör
 
Smält smör till gräddningen

1. Blanda mjöl, vaniljsocker och salt i en stor bunke. Vispa ihop det med mineralvattnet till en tjock smet.
2. Vispa grädden fast och rör ner det i smeten, rör till sist ner det smälta smöret.
3. Grädda våfflorna på hög värme, pensla våffeljärnet med lite extra smör innan du gräddar varje våffla.
Enkelt!
 
Jag vill ha grädde och sylt på mina våfflor. Traditionellt och bra.
Hur vill ni ha era våfflor?
2013-03-25 @ 21:10:00 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: lena a

Våfflorna ska helt klart vara med grädde o sylt,hälsar mormor.

2013-03-27 @ 17:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0