SCHWEIZ

Min vardag nu består utav skola, träning och plugg inför gesällen. Nästa vecka har vi det teoretiska gesällprovet, vilket vi alla är lite nerviga för då det är relativt mycket som ska kunnas. Så sitter nu och räknar yrkesräkning och kalkyler av recept, inte jättekul men det måste göras. 
 
Det jag hade tänkt ägna mig åt i detta inlägg är vår resa till Schweiz. Vi hade det otroligt bra och jag lärde mig riktigt mycket, det var en väldigt fin skola vi fick komma till och lärarna var mycket kunniga. Tänkte inte skriva så mycket mer utan visar mer med massa bilder från dessa fyra dagarna.
 
 
 
 
Utsikten från vägen där vi bodde var så fantastisk!
 
 
 Även utsikten från vår balkong från hotellrummet var även så otroligt fin!
 
 
Första dagen fick vi en rundvandring i staden Luzern...
 
 
 ... där vi gick runt i alla chokladaffärer som skyltade med en massa påsk.
 
 
Något som vi inte var vana vid och som blev en vana under vistelsen i Schweiz, var att vi blev serverade trerätters lunch OCH middag! Helt okej mat, efterätten längst upp till höger var sååå god!
 
 
Dagen efter ankomsten satte vi igång med kursen som skulle hålla på under de kommande två dagarna. Halva vår klass började i kondis tillsammans med halva Göteborgsklassen. Vi fick där sitta och lyssna och se hur man gjorde olika sorters bottnar med mera. Sen fick vi hjälpa till att sätta ihop olika bakverk i grupper, jag fick jobba på den orangea blodapelsinbakelsen till höger.
 
 
Den kvällen blev efterätten en buffé av allt vi hade gjort under dagen i konditoriet. 
 
 
 Nästa dag var det dags att inta bageriet, där vi fick testa på olika sorters bröd och andra bakverk...
 
 
... som vi sedan dukade upp och fick provsmaka (äta är allt vi har gjort under denna resan...).
 
 
 Sista dagen, dvs avfärdsdagen, var vi på två studiebesök, bland annat Aeschbach (chokladtillverkare) där de hade stora praliner på väggarna och chokladfontäner där man fick äta...
 
 
... tillsammans med en massa fina chokladskulpturer.
 
 
Vi fick även göra vår egen chokladkaka, där vi fick dekorera med alla möjliga sorters strössel, godis och liknande. Riktigt kul!
 

Så, det var allt jag hade att visa. Har såklart många fler bilder men dessa får räcka för denna gången!
2015-04-14 @ 18:20:05 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Malin Kårdahl

Men! Helt galna bilder. Hade ätit ihjäl mig.

Kram kram

2015-04-14 @ 21:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0