Makroner

Igår testade jag på att göra makroner. Jag har ätit det en gång tidigare på Stålboms och tyckte då att det var riktigt, riktigt gott. Så lånade jag en receptbok av Jennie i tisdags och till min förtjusning så fanns det ett recept på just makroner. Så jag gav mig på det och det var faktiskt inte så svårt att göra som jag trodde. Det var lite olika moment men det gick bra. Och de blev riktigt goda! Så här nedan kommer receptet ifall ni skulle vilja prova :)

Ca 40 st

Ingredienser:
200 g sötmandel skalad
3 dl florsocker
3 äggvitor
1 krm salt
2 msk strösocker
röd karamellfärg, ev

Chokladtryffel:
100 g hasselnötter
100 g mörk choklad med mycket hallonsmak
1 dl vispgrädde
1 msk smör (eller margarin)

1. Sätt ugnen på 140 grader. Mal ner sötmandel till ett mjöl i en mandelkvarn eller matberedare. Blanda mjölet med florsocker.
2. Vispa äggvitor och salt till fast skum i en ren bunke. Tillsätt strösocker och vispa på högsta hastighet till en fast maräng. Tillsätt eventuellt karamellfärg och blanda tills skummet är jämnt färgat.
3. Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i marängen med en slickepott tills alla klumpar försvunnit. Marängen kommer nu att sjunka ihop.
4. Lägg ut smörpapper på 2-3 bakplåtar. Fyll en plastpåse med smeten. Klipp av en liten bit av ena hörnet på plastpåsen och spritsa ut smeten till toppiga, enkronorsstora makroner på bakplåtspappret.
5. Låt makronerna vila på plåten i 20 minuter, tills ytan inte är kladdig.
6. Grädda makronerna i cirka 15-20 minuter. De ska inte få färg. Ta ut plåtarna ur ugnen och dra smörpappret till ett galler så att makronerna svalnar. Låt dem ligga en halvtimme och torka, lossa dem försiktigt från pappret så att inte bottnarna går sönder.
7. Tryffel: Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna tills de får färg. Lägg nötterna i en handduk och krama nötterna tills skalet släpper. Mal nötterna till ett grovt mjöl i en mandelkvarn eller matberedare.
8. Värm grädde och smör i en kastrull tills smöret smält. Ta bort kastrullen från plattan. Finhacka chokladen och rör ner den i gräddblandningen. Rör tills choklade smält, blanda med hasselnötsmjölet. Låt blandningen svalna.
9. Bred på tryffeln på undersidan av en makron. Kläm ihop med en till makron.



Smaklig fika!
2011-02-24 @ 11:53:09 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: Jennie

Hm då kan man kanske kräva hyra på boken i form av ett smakprov då?...hehe! ;-) Ser kanongott ut!

2011-02-24 @ 18:06:55
URL: http://franlagenhettillhus.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag garanterar att dom var jättegoda,kakorna.

Jag bjöd in mej själv till eftermiddagsfikat.

Heja My, hoppas Du kommer in på livsmedelsprogrammet,så du får syssla med kakor.

Jag håller alla tummar jag har,men tyvärr har jag bara 2.Tack för att Ni kom idag.Jag är så glad när Ni är här.

Kram till Dej och bror Din från mormor

2011-02-25 @ 18:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0