BRÖLLOPSTÅRTOR

För ett tag sen fick jag min första bröllopsbeställning. En somrig, enkel tårta med mycket bär och gärna lite grädde var önskemålen och jag fick mycket bra hjälp av Pernilla och Mari för att få ihop en god tårta.
 
 
Vi handlade massor, bland annat jordgubbar, blåbär, hallon och grädde (4 liter!).
 
På det understa lagret hade vi hemgjord vaniljkräm som ni hittar om ni klickar här.
 
På det översta lagret la vi skivade, färska jordgubbar...
... och limecurd (se recept nedan) utblandad med lite grädde, för att den inte skulle flyta ut.
 
Vi spritsade en gräddkant runt tornet av bär...
 
... och satte chokladbitar på kanten.
 
Allt som allt blev det 7 stycken 8-bitars tårtor och trots att det var väldigt stressigt i slutet så är vi nöjda över slutresultatet, vilket jag tror att brudparet också var.
 
 
 
Lime curd
Från "Lomelinos tårtor"
 
ca 3 dl
Ingredienser:
1 ½ dl strösocker
2 stora ägg
saft och skal från 3 limefrukter (ca ¾ dl saft)
50 g rumsvarmt smör
 
1. Häll socker, ägg, limskal och limesagt i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp så att curden inte stelnar, då blir det äggröra istället! Curden ska bli tjock som en hollandaisesås ungefär.
2. Ta av curden från värmen och rör i smöret. Rör tills det har smält. Häll upp i en burk med lock. Lime curd hålle sig drygt 1 vecka i kylen.
 
 
2013-06-03 @ 20:24:40 Mat & Bak Permalink


Kommentarer
Postat av: lena

Vilka fantastiska tårtor du/ni gjort.IJag visste inte att det var så snart som ni skulle lämna dom.Bra gjort My,jag är stolt över Dej.Kram Mormor

2013-06-03 @ 22:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0