PRINSESSTÅRTA

I helgen fick jag en beställning på en prinsesstårta av en släkting och eftersom det är så himla kul att göra tårtor så kunde jag inte tacka nej. Här nedan kan ni se resultatet och även receptet på tårtbottnen.

10-12 bitar

Ingredienser:
4 st ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Använd gärna elvisp till att göra smeten till bottnarna.

1. Smörj och bröa en rund form ca 24 cm i diameter.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Vispa ner bakpulvret. Blanda till sist ner vetemjöl och potatismjöl och rör till en jämn smet.
4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter.
5. Låt kakan stå i formen i några minuter innan du stjälper upp den på ett fat eller något annat lämpligt. Lägg över en bakhandduk och låt svalna.

I det nedre lagret hade jag hallonsylt och i det övre bredde jag först ut vaniljkräm och sen gjorde jag en liten "kulle" med vispgrädde.

2012-02-21 @ 15:27:34 Mat & Bak Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0